Bra och dåligt från IKEA

By Filip Salo; published on November 29, 2007. Tags: language marketing

IKEA hade en liten soffkampanj nyligen. Och när IKEA har soffkampanj innebär det inte rabatt på soffor. Inte en spänn. Istället får man en värdecheck på 300 kronor för varje 3000 kr man lägger på soffköp.

På så sätt uppmuntrar de kunderna att dels köpa soffa (och inte den allra billigaste) - för att värdechecken - och kanske rentav köpa något lite dyrare för att nå upp till nästa jämna tretusing; och dels förstås köpa andra varor också - för att utnyttja värdechecken.

Lägg till detta att mer än hälften av de som handlar med presentkort spenderar mer än presentkortets värde (i alla fall enligt de här (halvgamla) siffrorna från First Data från 2001), så blir det svårt att dra någon annan slutsats än "ch-ching!".

Skitsmart. Men det var egentligen inte det jag ville säga.

Så här marknadsförde IKEAnerna det hela:

Du får 300:- till annat för varje 3.000:- du köper soffa.

Är det bara jag som saknar ett "för" på slutet?